Bijgewerkt privacybeleid
Eet je mooi: voedingstips voor een mooie huid

Eet je mooi: voedingstips voor een mooie huid

| Beauty Basics
Voedingstips_dermatoloog_1900x1070_dubbel

Een mooie huid start van binnenuit. Met het juiste dieet krijg je de huid van je dromen. Ontdek snel de voedingstips van onze dermatoloog en eet je mooi!

1) Ga voor groen

Groene groenten zijn een must voor je huid. Voor een echte boost drink je elke ochtend een groene smoothie met bijvoorbeeld spinazie, boerenkool of rucola. Groene groenten zijn namelijk rijk aan vezels en werken ontgiftend.
Onze favoriet? Een smoothie met groene thee, spinazie, ananas en perzik. Mmmmmm!

2) Go H20

Je hebt deze tip al honderd keer gehoord, maar het blijft een absolute must: drink voldoende water. Alleen zo blijft je lichaam gehydrateerd en versnel je je stofwisseling. Heb je moeite om die anderhalve liter water per dag op te krijgen? Verdeel je waterfles dan in gelijke delen en duid aan welke hoeveelheid je tegen welk uur gedronken moet hebben.

3) Vet is géén boosdoener

Je hoort wel eens dat alle vetten ongezond zijn. Toch is dit niet zo. Gezonde vetten (die omega 3,6 en 9 bevatten) zijn net goed voor je lijf. Je vindt ze onder andere in noten, vette vis zoals zalm, avocado en olijfolie.

4) 100 keer kauwen

Met onze snelle levensstijl vergeten we het al eens, maar neem vooral je tijd om te eten. Zet je aan tafel en kauw voldoende. Zo komen alle voedingsstoffen goed vrij, wat enkel voordelig is voor jouw huid.

5) Laat dat taartje staan

Uiteraard kan een dessertje van tijd tot tijd, maar probeer suiker zoveel mogelijk te vermijden. Het is vijand nummer één van een jeugdige huid. Het collageen in je huid wordt namelijk afgebroken, wat haar elasticiteit verminderd. Lees: rimpels.

6) Probiotica

Het is niet zo’n sexy onderwerp, maar een goede darmwerking is essentieel voor een zuivere huid. Je houdt je buik én je huid blij door voldoende probiotica te eten. Dit zijn goede bacteriën die je onder meer vindt in kefir, zuurkool, gefermenteerde groenten, kombucha en yoghurt.

7) Melk is niet altijd goed voor elk

Melk is goed voor sterke botten, maar wanneer je last hebt van acne kan het slim zijn om je dagelijkse glas melk even te laten staan. Drink eens een weekje geen melk en kijk of je een verschil ziet in je huid.

8) Kleur op je bord

Een gekleurd bord is een gezond bord. Kies voor zoveel mogelijk kleur in je voeding. Denk aan felrode tomaten, gifgroene kiwi’s, roze frambozen, diepblauwe bessen, gele paprika’s, …. Hoe meer kleur, hoe meer vitamines! En dat is goed voor je.

9) Anti-aging met antioxidanten

Antioxidanten zijn stoffen die de schade van je cellen omkeren. Op je huid smeer je hiervoor een serum met vitamine C, maar je vindt ze ook terug in de supermarkt. Doe je te goed aan blauwe bessen, broccoli, rood fruit, basilicum en granaatappel.

10) Smoothie > cocktail

De feestbeesten onder ons zullen het niet graag horen, maar alcohol is net als suiker nefast voor je huid. Het droogt je huid uit en brengt toxines in je lichaam. Een glaasje van tijd is natuurlijk geen ramp, maar drink met mate voor een mooie huid en een gezond lichaam.