Bijgewerkt privacybeleid
FAQ Fragrance Finder: vind jouw ideale parfum via deze handige tool!

FAQ Fragrance Finder: vind jouw ideale parfum

| Top Topical
Frangrancefinder_1900x1070_zonder_logo

EEN NIEUW PARFUM KIEZEN

Hoe kies ik een geur die ik echt lekker vind?

Dat is niet altijd even gemakkelijk. “Het juiste parfum vinden is al bijna net zo moeilijk als de juiste man vinden”, klaagt Allure-magazine. Je denkt misschien dat er geen logica zit in jouw gekozen parfums, omdat voorkeur voor geuren nu eenmaal een emotionele aangelegenheid is, maar als je alle geuren eens grondig bestudeert, zul je al snel merken dat jouw lievelingsparfums wellicht allemaal onder te brengen zijn in één of misschien twee van de veertien geurfamilies. Net zoals bij alle goede dingen het geval is, vraagt het wat inspanning om een nieuw parfum te vinden dat precies goed zit. Een goed begin zou kunnen zijn om wat meer inzicht te krijgen in de verschillen tussen de geurfamilies. Onze beauty experts geven je graag advies via onze Geurzoeker of in één van de ICI PARIS XL winkels.

Hoeveel verschillende geuren kan ik in één keer uitproberen?

Niet meer dan drie. Hoewel je reukzin sneller verzadigd raakt door gelijkaardige geuren dan bij totaal verschillende, kan je je reukzin in de war brengen als je meer dan drie parfums tegelijk uittest.

Hoe helpen de geurfamilies mij om het juiste parfum te kiezen?

Onze reukzin berust hoofdzakelijk op emoties. Daarom denken we vaak dat geuren verwarrend zijn, een mengelmoes van allerlei verschillende aroma’s zonder enige samenhang. Dat is echter niet zo. Als je even kijkt naar de geuren die jij draagt, zul je zien dat ze allemaal behoren tot twee of drie families. Zodra je weet welke families jij graag ruikt, kun je in de Geurhandleiding kijken welke andere geuren daar ook toe behoren.

Wat is de juiste manier om een parfum uit te proberen?

Doe enkele druppeltjes op je pols of de achterkant van je hand, of spuit er lichtjes op. Ga niet gewoon aan het flesje zelf ruiken, want parfum komt pas op je huid echt tot leven. Wacht enkele ogenblikken. Geef de geur de tijd om zich op je huid te ontplooien en laat de geurnoten tot je ‘praten’.

Hoeveel geuren kan ik in één keer uitproberen?

Niet meer dan drie op je huid. Bij meer zal je neus wellicht in de war raken. Breng de eerste geur aan op één pols en wacht enkele minuten. Doe de tweede geur op je andere pols en de derde op de binnenkant van je elleboog. Nog beter is om de geuren eerst op een vloeitje aan te brengen, dat mee naar huis te nemen en thuis te beslissen welk parfum je op je huid wil proberen.

Kan ik erachter komen of ik een parfum lekker vind door aan een open flesje te ruiken?

Nee. Als je aan een geopend flesje ruikt, dringt de scherpe alcoholgeur je neus binnen en ruik je enkel de vluchtige hoofdnoten. Een parfum moet tot leven kunnen komen op je huid. Het komt tot ontplooiing in contact met de warmte van je lichaam en creëert zo een geur die net zo uniek is als jijzelf.

Hoe test ik een parfum als ik de geur niet op mijn huid wil uittesten?

Gebruik een vloeitje of een papieren zakdoekje. Dat is niet hetzelfde als testen op je huid, maar het komt erbij in de buurt.

HET GEURGEHEUGEN

Hoe werkt je reukzin?

Geurmoleculen bewegen door het neuskanaal naar twee piepkleine zones achter de neusrug. Die zones bestaan uit miljoenen speciale olfactorische of geursensoren. De geurmoleculen lossen op in vocht en binden zich aan zenuwhaartjes op de cellen. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat iedere cel is uitgerust met maar liefst duizend verschillende receptoren, die stuk voor stuk reageren op een klein groepje van verschillende geuren. Zij sturen boodschappen over de geur naar het limbisch systeem. Dat is het gedeelte van de hersenen dat het humeur en bepaalde emotionele reacties aanstuurt. Een groot deel van het limbisch systeem houdt zich bezig met de reukzin, maar het heeft ook invloed op onze hormonen, het metabolisme en ons stressniveau, én het is het emotionele centrum voor seksuele verlangens, woede, angst en geluk. En dat verklaart dan ook meteen waarom het kiezen van een parfum zo’n emotioneel bepaalde aangelegenheid is.

Hoeveel verschillende geuren kan ik onderscheiden?

Afhankelijk van je individuele reukzin tussen de 5.000 en 10.000 verschillende geuren.

Is parfum een afrodisiacum?

Geur kan je zeker helpen om je sexier te voelen, maar er is geen wetenschappelijk bewijs dat parfum lustopwekkend werkt. Uiteraard hangen geuren en seksualiteit nauw samen en sommige experts zijn ervan overtuigd dat hormonen die vrijkomen uit klieren in de lies en onder de oksel een even krachtige seksuele aantrekkingskracht kunnen uitoefenen als feromonen bij dieren. Het gevoel van zelfvertrouwen dat het juiste parfum kan opwekken in combinatie met de aantrekkelijke chemische cocktail die dat stimuleert, kan in ieder geval bijzonder opwindend blijken.

Waarom dragen we zo vaak parfum (en waarom houden we er zo van)?

Omdat het ons helpt ons goed te voelen over onszelf en anderen. Recente psychologische tests tonen aan dat mensen die geregeld parfum dragen, positiever tegenover sociaal gedrag staan en wellicht dus ook sociaal vaardiger zijn dan mensen die nauwelijks of nooit parfum aanbrengen. Algemeen gezien bleek dat mensen die denken dat ze volgens anderen lekker ruiken, meer zelfvertrowuen hebben. En misschien ook meer plezier?

Waarom vind ik sommige parfums lekker ruiken en andere niet?

Omdat we allemaal geprogrammeerd zijn om van sommige geuren te houden en van andere niet. Onze reactie op geur is volgens wetenschappers gedeeltelijk aangeleerd en gedeeltelijk genetisch bepaald. We worden geboren met bepaalde voorkeuren en afkeren, en met een bepaalde gevoeligheid voor geuren. Al heel vroeg beginnen onze ervaringen daar verandering in te brengen en aspecten aan toe te voegen, tot we een complex geheugen van geuren en associaties hebben opgebouwd. Al die opgeslagen informatie bepaalt of we van een bepaald parfum houden of niet.

Waarom wekken geuren herinneringen op?

Omdat geur het associatieve geheugen van gebeurtenissen en gevoelens activeert. We gebruiken dit deel van onze hersenen om ons te helpen bij het identificeren van een bepaalde geur, omdat we geuren zelf niet kunnen beschrijven. Het dichtst bij het beschrijven van een geur komen we met relatieve omschrijvingen als: “Het ruikt als...”. Een vleugje parfum stimuleert onze hersenen om in ons “geurgeheugen” te gaan zoeken naar oude associaties en verbindingen die zouden kunnen helpen om het aroma te beschrijven. Dat is de reden waarom je bij het ruiken van een rozengeur misschien plots aan je grootmoeders tuin of aan het parfum dat je moeder altijd droeg, moet denken.

PARFUM DRAGEN EN BEWAREN

Hoe zorg ik ervoor dat mijn parfum langer meegaat?

Het geheim van een langhoudend parfum zijn ‘geurlaagjes’. Leg verschillende geurlaagjes boven op elkaar door hetzelfde aroma in verschillende vormen op de huid aan te brengen: als geparfumeerde zeep, badolie, badgel, bodylotion, poeder en eau de toilette. Ieder extra laagje versterkt de impact van het vorige zodat jouw favoriete geur tot vier keer langer aanhoudt. Geurlaagjes, of ‘fragrance dressing’ zoals het ook soms wordt genoemd, is ook een slimme manier om een geur te dragen die te overweldigend is voor alledaags gebruik.

Hoe bewaar ik mijn parfums het best?

Bewaar je parfums op een koele, droge plek, beschut tegen rechtstreeks zonlicht en uit de buurt van warmtebronnen (zoals de verwarming). Extreme koude of warmte brengen het delicate evenwicht van de oliën in de war en veranderen de geur. Een geopend flesje parfum kan je niet meer te lang bewaren. Een spuitflesje laat minder lucht binnen en verdampt minder snel dan een flesje met een draaidop, maar uiteindelijk verliest ieder parfum zijn geur. De beste plaats voor een geopend flesje parfum is een gesloten lade of kast.

Waar breng ik mijn parfum best aan?

Waar de huid warm is en er een goede bloedcirculatie is. Zo wordt het aroma van het parfum beter verspreid en versterkt. De zogenaamde ‘pulse points’, plaatsen op je lichaam waar je hartslag voelbaar is (zie verder), zijn perfecte activators voor parfum. Omdat geuren opstijgen, breng je je parfum best op verschillende van die pulse points aan, en dus niet alleen op bijvoorbeeld je nek. Breng ook wat parfum aan op je onderrug of je navel. Als je graag hebt dat je geur je volgt, breng je je parfum aan op de achterkant van je nek – precies op je haarlijn. De warmte en beweging zullen de geur verspreiden.

Wat zijn mijn pulse points?

Binnenkant van de pols. Binnenkant van de elleboog. Je slapen. Onder je oorlelletje, niet erachter. Aan de onderkant van je keel. In je knieholte. En overal waar je je hartslag kan voelen.

Wat is de beste manier om parfum te spuiten?

Houd het flesje ongeveer 20 cm van je huid verwijderd. Door gelijkmatig te spuiten over een grotere zone blijft je parfum langer geuren dan wanneer je veel parfum op een kleinere zone aanbrengt. Moet je met je ene pols over je andere wrijven om het parfum te laten drogen? Nee, want dan ‘kwets’ je de noten, waardoor ze niet helemaal tot ontplooiing kunnen komen.

Waar kan ik nog spuiten, behalve op mijn huid?

Spuit een heel klein beetje parfum op je vochtige haar, voordat je het droogt, of spuit wat op je haarborstel of kam voor je je haar kamt. Voeg enkele druppeltjes parfum toe aan het water van je stoomstrijkijzer, of spoel je lingerie met geparfumeerd water. Als parfum je zo’n goed gevoel over jezelf kan geven, dan moet je die kracht toch gewoon gebruiken?!

Kan ik twee parfums tegelijk dragen?

Beter van niet, omdat ieder parfum een perfect uitgebalanceerde, volmaakte creatie is. Als je het ene parfum boven het andere draagt, creëer je misschien wel een nieuwe topcreatie, maar de kans is groter dat je gewoon sterk gaat ruiken.

Wat bedoelen parfumeurs met diffusie van een parfum?

Diffusie is het vermogen van een geur om uit je huid te treden en jou en anderen rondom jou te omhullen met zijn aura. Het vermogen van een geur om zich door de lucht te verplaatsen – het effusievermogen – is wat een kwaliteitsparfum onderscheidt van een gewoon geurtje.

Hoe lang kan ik een geopend flesje parfum nog bewaren?

Afhankelijk van het parfum van zes tot 18 maanden, als je het flesje correct bewaart. Zodra een flesje open is, moet je het zo snel mogelijk opgebruiken, want alle parfum degradeert mettertijd: lichte parfums op basis van citrus al vanaf zes maanden; florale geuren houden het ongeveer anderhalf jaar uit.

Hoe bewaar ik mijn parfums het best?

Bewaar je parfums op een koele, droge plek, beschut tegen rechtstreeks zonlicht en uit de buurt van warmtebronnen (zoals de verwarming). Extreme koude of warmte brengen het delicate evenwicht van de oliën in de war en veranderen de geur. Een geopend flesje parfum kan je niet meer te lang bewaren. Een spuitflesje laat minder lucht binnen en verdampt minder snel dan een flesje met een draaidop, maar uiteindelijk verliest ieder parfum zijn geur. Als je in de zomer liever een ander geurtje draagt dan in de winter, dan kun je de levensduur van je parfums tussen de seizoenen in verlengen door het flesje onder in de groentelade van je koelkast te bewaren.

Tips om te reizen met parfum?

Als je je parfum wil meenemen op reis, mag je het nooit overgieten in een kleiner, plastic flesje, omdat het plastic zou kunnen reageren met het parfum. Kies gewoon een klein flesje parfum. En stop je parfum ook beter in je handbagage en niet in je koffer in het ruim, want in de bagageruimte van het vliegtuig verandert de luchtdruk, waardoor je parfumflesje kan gaan lekken.

DE SAMENSTELLING VAN PARFUM

Is parfum altijd parfum?

De meeste mensen gebruiken het woord parfum gewoon voor alle geurtjes die ze dragen. Er zijn echter verschillen van land tot land. In de Verenigde Staten gebruiken ze meestal de term ‘fragrance’. In Engeland noemen ze dat ‘scent’ of ‘fragrance’. In Frankrijk zeggen ze dan weer parfum! Over het algemeen gezien wordt de term ‘parfum’ gebruikt voor de meer geconcentreerde geur. De minder geconcentreerde vorm noemen we eau de toilette of reukwater. Parfumeurs gebruiken het woord ‘parfum’ dan weer om hun specifieke geurcreaties, hun parfums, te beschrijven. En wat is het verschil tussen parfum, eau de parfum, parfum de toilette, eau de toilette en eau de Cologne? Iedere term staat voor een andere ‘concentratie’ van de eigenlijke geurolie. Parfum of extract is de meest geconcentreerde en langst houdende geurvorm met 12 tot 30% geurolie. De nieuwere eau de parfums of esprit de parfums zijn bijna net zo geconcenteerd, maar parfum de toilette of eau de toilette (in de Verenigde Staten ook wel ‘cologne’ genoemd) is minder sterk, met 4 tot 18% geurolie. In Europa wordt het woord eau de Cologne gebruikt voor een heel laag geuroliegehalte van amper 1 tot 3% olie.

Wat is het verschil tussen aftershave en reukwater?

Reukwater of eau de toilette is bedoeld voor je lichaam, aftershave voor je gezicht. Eau de toilette (of reukwater) wordt vermengd met meer geuren – zo’n 5 tot 15% essentiële oliën – terwijl aftershave een subtielere geur heeft, met 2 tot 4% geurolie, minder alcohol (30 tot 65%) en met verzachtende, kalmerende en ontsmettende middelen.

Hoe wordt een nieuw parfum gemaakt?

Hoe wordt een schilderij geschilderd? Of een symfonie gecomponeerd? Eén ding staat vast: parfumeurs gebruiken hun materialen op dezelfde manier als schilders hun kleuren en muzikanten hun muzieknoten. In een interview met William Kaufman legde Pierre Dhumez het zo uit: “Een parfum maken is een harmonie vinden van drie of vier dominante ‘kernen’ die je in je hoofd ruikt. Het enige wat je hebt, is een vaag vermoeden van die drie of vier kernen. En die zullen zichzelf kenbaar maken aan jou op zo’n manier dat wanneer je het ‘corps’ hebt samengesteld in de verhoudingen waardoor je je hebt laten inspireren toen je je ontspannen en blij voelde, je de verschillende geuren van je basisstoffen niet meer van elkaar zult kunnen onderscheiden. Je krijgt dan een perfect uitgebalanceerd mengsel met een heel eigen geur die niet meer terug te leiden is naar de drie of vier kerken die je had gekozen. En zo ontstaat de ‘vrouw’. Daarna moet je haar bewerken, haar mooier maken, haar kapsel doen, haar jurk kiezen, haar lippenstift en eyeliner, haar hoed, haar omslagsjaal – dat alles is een parfum.” (William Kaufman, Perfume, E.P.Dutton, 1974). “Aliage... was sportief,” schreef Estée Lauder. “Op een dag raapte ik in Palm Beach een groen blad op. Verwonderd snoof ik de geur ervan op en ik wist meteen dat ik die geur moest recreëren. De actieve vrouw had recht op een geur naar haar eigen voorbeeld: als ze met haar sportschoenen aan naar de fitnessclub gaat, heeft ze immers geen boodschap aan een heel symfonisch orkest. Een geur die perfect was voor in de sportzaal, had ik nog nergens gevonden. Dus heb ik er zelf maar een uitgevonden.” (Estée Lauder, Estée, A Success Story, Random House, 1985). Een parfumeur is zelden een solist. De orkestleider, het hoofd van een parfumhuis, speelt een heel belangrijke rol. Net als een schitterende symfonie evolueert ook een schitterend parfum met een zintuiglijke boodschap die zo emotioneel is dat het de harten van de vrouwen raakt en de zintuigen van de mannen streelt.

Hoeveel bestanddelen bevat een parfum meestal?

Dat varieert. Een parfum kan 10, 50, 100 of nog meer verschillende grondstoffen bevatten, maar dat betekent niet dat een parfum met 300 bestanddelen beter is dan een met 10. Wat telt is dat je erin slaagt om alle bestanddelen zo te vermengen dat ze tot jou ‘spreken’.

Wat zijn de ‘noten’ in een parfum?

Dat zijn de verschillende fasen die een parfum doorloopt wanneer je het op je huid aanbrengt. Elk van deze fasen of groepen van ‘noten’ heeft een eigen vluchtigheidgraad. De hoofdnoten of topnoten vormen de eerste indruk van een parfum. Dit zijn de vluchtige noten die meteen na het aanbrengen opleven, de geur die je ruikt wanneer je een flesje openmaakt. De hoofdnoten zijn zo vluchtig dat ze na 10 tot 15 minuten meestal weer verdwenen zijn. Naarmate ze vervagen, komen de hartnoten of middennoten op je huid tot ontplooiing. Zij vormen het hart, de kern van de compositie, en ze zijn het leitmotiv van het parfum. Dat leitmotiv wordt ondersteund en vastgehouden door de basisnoten of grondnoten. Die vormen de fundering van het parfum, het cement tussen alle andere bestanddelen. Ze creëren ook de herinnering die blijft nazinderen in je hoofd, en zorgen ervoor dat het parfum vier tot vijf uur blijft geuren op je huid.

Hoe lang moet een goed parfum blijven geuren?

Dat hangt af van persoon tot persoon. Gewoonlijk zou een parfum of een extract, de meest geconcentreerde vorm dus, zes tot acht uur moeten blijven geuren; een eau de toilette zo’n uurtje of drie, vier, en soms nog iets langer als het geconcentreerder is.

Welke invloed heeft het weer op ons parfum?

De zomer versterkt de impact van geuren. Hoe warmer het is, hoe sneller de noten van een parfum van de huid verdwijnen. Hoe los je dat op? Kies voor een lichter parfum en breng dat gewoon iets vaker aan. De winter doet dan weer het omgekeerde: bij koud weer verspreiden de geurmoleculen zich trager, zodat de topnoten, hartnoten en basisnoten langzamer tot uiting komen. Daarom kun je bij kouder weer een krachtigere geur dragen.

Zijn synthetische oliën goedkoper en is het risico op huidirritaties daarbij groter?

Nee. Synthetische oliën zijn niet noodzakelijk “oliën voor de armen”. Er bestaan zelfs synthetische aromanoten die duurder zijn dan welk natuurlijk equivalent ook, en er zijn “zuivere” natuurlijke oliën waarbij het gevaar op huidirritaties groter is dan bij een chemisch gecreëerde variant.

Zijn natuurlijke geuroliën beter dan kunstmatige?

Absoluut niet. De moderne parfumerie is gebaseerd op een synergie van natuurlijke en synthetische bestanddelen. Beide zijn even belangrijk voor de parfumeur. Technisch gezien maakt een parfumeur onderscheid tussen natuurlijke oliën uit bloesems, houtsoorten en bladeren, specerijen en harsen; semisynthetische oliën uit natuurlijke bronnen; en volledig synthetische oliën of aromanoten die werden gecreëerd om de natuurlijke essences te versterken en ze te laten vibreren met geurnoten die met niets te vergelijken zijn. Synthetische aromanoten zijn parfumeursnoten die werden gemaakt in een laboratorium om de geuren van de natuur nog origineler, krachtiger en langhoudender te maken. Coco Chanel was de eerste ontwerper die parfumeurs aanmoedigde om synthetische bestanddelen een hoofdrol te laten spelen. “Ik wilde vrouwen een parfum geven dat kunstmatig was, door de mens gemaakt. Ik ben een ontwerper. Ik ben niet op zoek naar de geur van rozen, lelies of valleien. Ik wil een parfum dat een compositie is.” Het resultaat was Chanel No 5, het eerste florale aldehydische parfum, een boeket dat wordt gedomineerd door de zachte, zuivere noten van synthetische aldehyden met kostbaar jasmijn en meiroos uit Grasse ertussen verweven. “Het is algemeen bekend dat er natuurlijke essences bestaan die heel weinig kosten, en dat er chemische aromanoten zijn die peperduur zijn”, aldus parfumeur Edmond Roudnitska. “Het is dan ook niet uit zuinigheid dat we chemische producten gebruiken bij de compositie van haute-coutureparfums. Als we ze gebruiken, is dat omdat we absoluut een glorieuze geurnuance willen creëren die in de natuur gewoon niet bestaat en dus op chemische wijze moet worden gemaakt. Vaak is een synthetische geur veel mooier dan een echte. Een beetje zoals een bloem: wanneer je ze plukt, ruikt ze heerlijk, maar een dag later begint ze vreselijk te stinken. Met synthetische middelen kunnen we dezelfde heerlijke geur creëren en de meeste bloemen op het veld laten staan.”

GESCHIEDENIS

Wat waren de vroegst bekende parfums?

De Egyptenaren ontwikkelden 5000 jaar geleden al aromatische oliën en essences. Zij waren echte parfumadepten en hielden vooral van amandel- en rozenolie, van wierook en mirre, ceder, mimosa en lelie, nootmuskaat, balsemien, kassia, benzoë en labdanum, galbanum en opopanax in de meest uiteenlopende bereidingen, zoals afrodisiacums, geneesmiddelen, cosmetica en wierook. De parfumeriekunst in het Oude Egypte was bovendien zo gesofisticeerd dat toen archeologen het graf van Toetanchamon in 1922 openmaakten, ze een zalf vonden die nog steeds geurde! De studie van geuren en parfums uit de Nijlvallei vond al snel ingang bij andere oude culturen. In Griekenland smeerden atleten zich in met aromatische oliën en de Romeinen fristen zich bij hun banketten tussen de gangen door op met geurig bloemenwater. De Perzen gingen op hun beurt aan de slag met exotische ingrediënten en de distillatietechniek om olie uit bloemen te onttrekken. Het waren de kruisvaarders die die kennis uiteindelijk in West-Europa introduceerden.

Wat is het verhaal achter eau de Cologne?

Rond 1680 dubbeldistilleerde Giao Paola Feminis, een barbier uit een dorpje in Noord-Italië, esprit-de-vin tot 75/80% alcohol. Dat gebruikte hij om lavendel-, rozemarijn-, koudgeperste bergamot- en citroenolie in op te lossen. Acqua Mirabilis (wonderwater) noemde Feminis dit elixir. Dit was de eerste eau de Cologne, maar die naam werd er pas 130 jaar later aan gegeven. In 1709 introduceerde Johann Maria Farina, een parfumeur uit Keulen, Jean Maria Farina acqua mirabilis. Dat werd zo’n groot succes, dat ook andere parfumeurs uit Keulen het product begonnen te imiteren. De hele volgende eeuw lang ontstond de ene kopie na de andere, tot wel 2000 verschillende versies, die allemaal Farina heetten. In 1792 introduceerde Wilhelm Muelhens Franz Maria Farina Acqua Mirabilis, dat in 1845 werd omgedoopt tot 4711. Roger & Gallets Jean Marie Farina verscheen in 1806. In 1810 beval Napoleon dat de medicinale formule moest worden geregistreerd. De Keulse parfumeurs gaven de formule van hun acqua mirabilis echter liever niet prijs, en registreerden hun producten als parfum, eau de Cologne.

Wanneer wordt een parfum als “klassiek” beschouwd?

Wanneer het de kortstondige modetrends overleeft en jaren- of zelfs generatieslang de verbeelding van mensen blijft prikkelen. De eerste grote klassieker was Chanel No 5, dat in 1921 werd gecreëerd. Hier vind je een selectieve lijst van andere grote klassiekers voor vrouwen én mannen, die een grote invloed hebben gehad op de moderne parfumerie:

1880 > 1899: De geboorte van de moderne parfumerie

Fougère Royale* 1882; Jicky 1889

1900 >1919: François Coty & Jacques Guerlain

L’Origan 1905; Apres l’Ondée 1906; L’Heure Bleue 1912; Chypre de Coty 1917; Mitsouko 1919

1920 > 1939 Glamour en Depressie

Chanel No5 1921; Shalimar 1925; Arpège 1927; Joy 1930; Tabu 1932

1940 > 1959 Een nieuwe generatie: A New Look

Bandit 1944; Femme 1944; Miss Dior 1947; Fracas 1948; L’Air du Temps 1948; Youth-Dew 1953; Diorissimo 1956; L’Interdit 1957; Cabbochard 1959

1960> 1979 Prêt-à-porter en de Amerikaanse uitdaging

Madame Rochas 1960; Calèche 1961; Estée 1968; Calandre 1969; Rive Gauche 1969; Aromatics Elixir 1971; Chanel No19 1971; Jovan Musk 1972; Charlie 1973; Private Collection 1973; Halston 1975; First 1976; Opium 1977; Oscar 1977; Anaïs Anaïs 1978; White Linen 1978:

1980 > 1999 Luxe wordt puur en overdadig

Giorgio Beverly Hills 1981; Must de Cartier 1981; Ombre Rose 1981; Paris 1983; Ysatis 1984; Beautiful 1985; Obsession 1985; Poison 1985; Calyx 1986; Eternity 1988; Samsara 1989; Amarige 1991; White Diamonds 1991; Angel 1992; Féminité du Bois 1992; Bvlgari au Thé Vert 1993; L’Eau d’Issey 1992; Jean Paul Gaultier 1993; Cashmere Mist 1994; ck One 1994; Pleasures 1995; Allure 1996; Tommy Girl 1996; Happy 1997; Gucci Rush 1999; J’Adore 1999

2000 > 2009 Legendes in wording

FlowerbyKenzo 2000; Coco Mademoiselle 2001; Dolce & Gabbana Light Blue 2001; Marc Jacobs perfume 2001; Clean 2003; Narciso Rodriguez for Her 2003; Prada 2004

WOORDENLIJST

Wat betekent ‘parfum’?

Het woord ‘parfum’ stamt uit het Latijn en betekent ‘een zoet ruikende vloeistof met de essence van bloemen en andere substanties’. Maar parfum vindt zijn oorsprong in oude Romeinse rituelen. In de tempels in Rome werden bloemen, bladeren, houtschilfers, specerijen en aromatische harsen op brandende kolen gestrooid als offers voor de goden. In de rook kwam hun geur vrij (per fumum).

Wat zijn de ‘geurfamilies’?

Geuren, net als wijn, worden onverdeeld in families. Chardonnay, sauvignon blanc, riesling en chenin blanc bijvoorbeeld zijn verschillende families of variëteiten van witte wijn. Elk van die families is goed, maar toch zal er wel een zijn die jij verkiest boven de andere. Op dezelfde manier zijn Floral Orientals, Soft Orientals, true Orientals en Woody Orientals allemaal geurfamilies binnen de grote groep van de oriëntaalse geurklasse. Ze zijn allemaal oriëntaals, maar iedere geurfamilie heeft een kenmerkend parfum, een heel eigen karakter. Instinctief verkies je geuren uit bepaalde families en heb je het niet zo voor andere.

Wat is een ‘neus’?

Een parfumeur die parfums creëert, wiens geurvaardigheden prachtige parfums samenstellen, sublieme harmonieën die de verbeelding van mannen en vrouwen overal ter wereld prikkelen. “Een ‘neus’ zijn is niets mysterieus”, zei de beroemde parfumeur Edmond Roudnitska. “Je moet niet alleen het geurgeheugen aanspreken, je moet de herinnering aan een geur in combinatie kunnen oproepen - anders ben je gewoon willekeurig wat aan het samengooien en dat is niet creëren. De creatie van een parfum is cerebraal, niet nasaal.” Roudnitska benadrukte steeds maar weer dat “tijd essentieel is voor een creatief parfumeur. Het duurt jaren om een schitterend parfum uit te werken. “Je kunt niet dag na dag aan dezelfde geur blijven snuffelen tot je de perfectie bereikt... Vaak moet je het parfum maandenlang laten voor wat het is en daarna verdergaan waar je was gebleven”.

Wat zijn ozon- of mariene geuren?

Geuren met een fris zeekarakter die doen denken aan het strand en het buitenleven, aan een zeebriesje.

Wat betekent ‘Chypre’?

Deze geurfamilie ontleent haar naam aan het eerste houtachtig-mossige parfum van belang, Chypre, dat in 1917 door François Coty werd geïntroduceerd. Chypre is de Franse naam voor het eiland Cyprus, volgens de legende de geboorteplaats van Venus, de godin van de liefde.

Wat betekent de term ‘headspace’ in de parfumerie?

Het is een techniek die een levensechte geur van een levende bloem nabootst. Onderzoekers maken gebruik van ultragevoelige apparatuur om iedere geurmolecule van de geur van een levende bloem te analyseren. Zo wordt een ‘vingerafdruk’ of chemisch profiel van de geur gemaakt. Door het profiel van de echte geur te vergelijken met het profiel van de essentiële bloemenolie kunnen parfumeurs bepalen welke delen verloren gaan tijdens het extractieproces. Met die kennis kunnen ze de ontbrekende onderdelen aan de essentiële olie toevoegen en de echte geur van een levende bloem creëren. Antonia’s Flowers, Prescriptives’ Calyx en Giorgio’s Red waren de eerste parfums die van deze nieuwe technologie gebruik maakten. Zij baanden de weg voor een nieuwe generatie van florale geuren die zachter en toch voller leken, een ontwikkeling die de parfummakerij ook vandaag nog blijft beïnvloeden.

NIEUWE UPDATES / TRENDS

Moet ik me houden aan één geurfamilie?

Niet noodzakelijk. Wil je eens wat anders uitproberen, dan kun je misschien kijken naar de geurfamilie aan beide kanten van je lievelingsfamilie. De geurfamilies gaan geleidelijk aan in elkaar over, dus dan behoort je nieuwe favoriet wel tot een andere familie, maar vertoont die ook gelijkenissen met je vertrouwde geur. Bij parfums (net zoals bij geuren) vullen tegengestelden elkaar soms ook aan, dus als je echt een durfal bent, adviseren onze beauty experts via de Geurzoeker je om eens andere een geur te proberen.

Hoe koop ik een parfum online, zonder het eerst te ruiken?

Parfum online kopen zonder het eerst te ruiken is niet echt een probleem op voorwaarde dat je bij de noten en families blijft die je kent. Wat je beter niet doet is je online aankoop gebruiken als gelegenheid om eens lekker te gaan experimenteren. Onze beauty experts adviseren je graag via onze Geurzoeker.

Kan je je parfum aanpassen aan je persoonlijkheid of humeur?

Niet altijd, want geurvoorkeuren zijn per definitie persoonlijk... Wat jij romantisch en vrouwelijk vindt, vindt iemand anders misschien wel weeïg en afgezaagd. Desondanks zijn er wel bepaalde noten die door iedereen op min of meer dezelfde manier worden ervaren. Citrus bijvoorbeeld staat alom bekend als een frisse geur, vanille en specerijen als warm en troostend. Uitgaande van die generalisaties rond geurnoten kunnen we wel bepaalde gemoedsinstellingen en karaktertrekken linken aan bepaalde geuren.

Wat zijn algemeen gezien de populairste geurnoten?

Trends zijn voortdurend in beweging en onderhevig aan de vraag, culturele invloeden en soms ook aan de beschikbaarheid van grondstoffen. Florale noten blijven het over het algemeen goed doen, waarbij de vroege eau-de-Colognestijlen iedere zomer terugkeren. Voor de meeste mensen gaat er niets boven de frisse geur van citroen van een tijdloze eau de Cologne om te zeggen: “Het is zomer!”.

Welke noten doen het tegenwoordig goed?

Klassieke mannelijke houtnoten laten zich niet langer tegenhouden door de grenzen tussen de geslachten en duiken nu ook overal op in uniseks en vrouwelijke geuren. Dat is voor een deel te danken aan de nichebeweging van de genderneutraliteit van geuren. Daarbij hoeft het niet te verbazen dat de complementaire noten van amber en specerijen en de klassieke rozennoten worden gecombineerd met de nieuwe houtachtige noten.

Worden genderspecifieke parfums van de troon gestoten door uniseks parfums?

Zo’n vaart loopt het nog niet, maar de trend is wel ingezet. Ambachtelijke merken (een exponentieel groeiend segment) creëren steeds vaker parfums zonder daarbij op te geven of die voor mannen of vrouwen zijn. Ze creëren liever een geur die hen beiden aanspreekt.

Kan ik een parfum dragen dat eigenlijk voor het andere geslacht is bestemd?

Tuurlijk. Baseer je voor je keuze op je voorkeuren, en als je gelukkig wordt van een bepaalde geur, waarom zou je die dan niet dragen? Zo eenvoudig is het.

Moet ik mijn parfum aanpassen aan het seizoen?

Seizoensgebonden parfums zijn een leuke manier om je stijl een nieuwe richting te geven – net zoals we bij de start van een nieuw seizoen ook graag onze garderobe vernieuwen. In de winter neigt onze voorkeur meestal naar warmere noten als amber, vanille, hout en specerijen. In de zomer vinden we die noten vaak te zwaar en te overheersend, en kiezen we liever voor een frissere, lichtere geur.

Waarom ruikt mijn favoriete geur anders dan hoe ik me ze herinner?

Het gebruik van grondstoffen wordt streng in de gaten gehouden en gereguleerd door een instantie die de IFRA heet. Aan de hand van voortdurend onderzoek en tests identificeert de IFRA steeds nieuwe allergenen in parfums. Als dat gebeurt, kan het zijn dat een grondstof wordt vervangen door een ander materiaal en dat kan al dan niet een aanzienlijke invloed hebben op het parfum, afhankelijk van bijvoorbeeld het geurprofiel van het oude en het nieuwe materiaal of van de hoeveelheden waarin het werd gebruikt in een parfum.

Waarom kan ik mijn eigen parfum niet ruiken?

Onze reukzin is uitzonderlijk efficiënt. De manier waarop we geuren detecteren en identificeren is meestal subliminaal. Dat is meteen ook de reden waarom iemand zijn neus optrekt en zegt “Wat is die geur?” Zo’n krachtig en efficiënt verwerkingsinstrument moet ook vindingrijk zijn... Dat is de reden waarom we op de duur kunnen lijden aan geurmoeheid. We ruiken dus nog wel steeds iets, maar we registreren of identificeren de geur niet meer op dezelfde manier als de eerste keer. Om dezelfde reden ruiken we ook de unieke geur van ons eigen huis niet meer, tenzij we terugkomen van vakantie – of minstens enkele uren zijn weggeweest. Dus hoewel je hersenen de informatie over je geur niet meer doorspelen aan je bewuste verstand, kun je er wel rustig op vertrouwen dat anderen je geur wel ruiken. Om geurmoeheid te vermijden kun je een parfumkalender invoeren: draag iedere dag een ander geurtje, of pas je geur aan verschillende gelegenheden (dag of nacht) aan, zodat je geurreceptoren alert blijven.

Ruiken parfums anders bij andere mensen?

We weten dat bepaalde factoren, zoals de chemie van de huid of een bepaalde voeding, tot variaties kunnen leiden in de manier waarop een parfum bij iemand ruikt. Maar belangrijker voor die verschillen in geur is wellicht de geuropeenstapeling, de cocktail van geuren die een persoon gedurende de dag opstapelt. Denk aan waspoeders of wasverzachters, douchegels en lotions, shampoo, conditioner en haarproducten. En dan hebben we het nog niet over sterk geurende producten als deodorants. Daarom is het ook geen goed idee om een parfum te kiezen op basis van hoe die ruikt bij iemand anders. De ontwikkelingsfase waarin je het parfum op die persoon ruikt, kan immers ook een impact hebben op hoe graag je dat parfum zelf draagt.