Bijgewerkt privacybeleid
Wil je cellulite verminderen? Zo krijg je een gladde huid! | ICI PARIS XL

Bye bye cellulite! Zo krijg je een gladde huid

| Beauty Basics
Bye bye cellulite! Zo krijg je een gladde huid

Wie zei er dat je niets kunt doen tegen cellulite? Deze tips helpen je om cellulite te verminderen: van voeding die effect heeft tot oefeningen die het verschil maken en natuurlijk de fijnste producten!

Als je last hebt van cellulite, dan ben je daar heus niet de enige in. 90% van alle vrouwen heeft het in meer of mindere mate. Cellulite wordt ook wel sinaasappelhuid genoemd vanwege de kleine deukjes en bobbeltjes die doen denken aan een sinaasappelschil. Het maakt niet uit of je heel slank bent of wat voller, cellulite heeft weinig te maken met je gewicht.

Wat is cellulite?

De kuiltjes ontstaan doordat het bindweefsel in je huid verhardt en de huid naar beneden trekt. Daaronder hopen de vetcellen zich op en die drukken samen met vocht en afvalstoffen door de mazen van het bindweefselnetwerk naar boven. Op die plekken zie je een bobbeltje. Meestal zit het op je buik, je benen en je billen, maar ook op je bovenarmen kan het zichtbaar zijn.

De aanleg voor cellulite is erfelijk en daarnaast speelt het vrouwelijke hormoon oestrogeen een rol. Daarom hebben mannen er vrijwel geen last van: ze hebben minder oestrogeen én hun bindweefsel zit anders in elkaar. Oneerlijk, maar waar!

Wat is het verschil tussen cellulite en cellulitis?

Hoewel je de termen allebei vaak hoort, is cellulite echt iets anders dan cellulitis. Bij cellulitis is er sprake van een onderhuidse ontsteking. Je huid is dan rood, voelt warm aan en is pijnlijk als je hem aanraakt. Voor deze aandoening moet je dus naar de dokter! Cellulite is echter volkomen onschuldig.

Wat helpt tegen cellulite?

Dat bijna elke vrouw het krijgt, wil niet zeggen dat je niets kunt doen om het (zoveel mogelijk) te voorkomen of te verminderen. Maar je waarschuwen je alvast: je hebt er wel wat geduld en doorzettingsvermogen voor nodig. Cellulite laat zich niet in een weekje wegpoetsen, daar is een gezonde lifestyle voor nodig.

Dit zijn de beste tips:

  1. Eet zo gezond mogelijk. Probeer vet, zout en suiker zoveel mogelijk te laten staan. Die zorgen niet alleen voor extra vetopslag in de vetcellen, maar ook dat vocht wordt vastgehouden in het onderhuidse weefsel. Wel heel goed voor je is gezonde voeding die de doorbloeding bevordert en vochtafdrijvend werkt. Kies bijvoorbeeld voor verse ananas, sinaasappels, kiwi’s, perziken, bietjes, wortels, venkel, spinazie en asperges. Die bevatten bovendien veel antioxidanten om je huid in topconditie te houden. Daarbij zijn ze ook nog eens rijk aan vitamine C, dé collageenbooster voor een stevige huid!
  2. Drink twee liter water per dag. Water zorgt ervoor dat afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden. Koffie, thee en cola kun je beter laten staan. Cafeïne vernauwt je bloedvaten en dat werkt cellulite in de hand. Ook alcohol kun je best matigen: hoe minder gifstoffen in je lichaam, hoe blijer je huid.
  3. Chronische stress verhoogt de hoeveelheid cortisol in je bloed en vermindert de hoeveelheid testosteron. Je hormoonhuishouding raakt dus uit balans en dat kan cellulite verergeren. Op tijd gas terugnemen dus. Wat dacht je van lekker ontspannen in je eigen badkamer of een kwartiertje gezichtsyoga?
  4. Start je dag met een wisseldouche. Wissel lauwwarm water af met tien tellen koud en herhaal dat een paar keer. Het koude water stimuleert je doorbloeding en verbetert de elasticiteit van je huid. Een goede huidconditie is jouw beste wapen tegen cellulite!
  5. Om die huidconditie verder te verbeteren, zijn dagelijkse massages aan te raden. Daarmee stimuleer je de microcirculatie en help je het vastgehouden vocht af te voeren. Helemaal top is het om daarbij een speciale massagecrème te gebruiken om cellulite te verminderen. Hieronder geven we je een aantal tips.
1/6

Met koude-effect

Collistar Anti-Cellulite Cryo-Gel met cafeïne helpt vocht en vet af te voeren en voorkomt nieuwe vetophopingen. Menthol zorgt voor een koude-effect, dat doet denken aan de cryotherapie voor cellulite die nu heel populair is.

collistar
2/6

Met vetverbranders

Kweepeerblad, watermunt en celosia zijn echte vetverbranders. Ze helpen de opgesloten vetmassa af te breken waardoor je cellulite duidelijk minder zichtbaar wordt. Clarins Body Fit bevat ook menthol voor een onmiddellijk fris gevoel.

clarins
3/6

Met cafeïne

Van alle werkstoffen om vet af te voeren is cafeïne misschien wel de meest bekende. Sommige vrouwen scrubben hun huid zelfs met koffieresidu … Gaat dat je te ver, dan is Sisley Cellulinov een prima alternatief. Dankzij de toevoeging van plantaardige werkstoffen en etherische oliën is deze gel een feest om te gebruiken!

sisley
collistar
filorga
6/6

Met afslankende werking

Het effect van Shiseido’s exclusieve Fat Fighting System is wetenschappelijk bewezen. Shiseido Advanced Body Creator breekt effectief vet af en voorkomt dat nieuw vet zich ophoopt. Dat helpt bij het krijgen van jouw felbegeerde silhouet.

shiseido

Hoe gebruik je anti-cellulite producten het beste?

Voor het beste resultaat gebruik je anti-cellulite producten het hele jaar door (dus niet alleen voor de zomer). Zo voorkom je dat cellulite zich kan opbouwen en pak je elke nieuwe vetophoping en bindweefselverslapping bij de oorsprong aan. Je kunt je routine voor de zomer extra intensief maken, door twee keer per dag een anti-cellulite product aan te brengen.

Voor alle producten geldt dat je ze stevig in de huid moet werken. Maak kleine cirkels met de vingertoppen van beide handen en masseer altijd van beneden naar boven. Begin bij je enkels en werk omhoog tot je dijen. Masseer vervolgens je billen, buik en heupen. Je armen masseer je vanaf de polsen tot aan je schouder.

Maakt sporten verschil?

Ja, sporten kan echt helpen om je cellulite te verminderen! Sporten is goed voor de doorbloeding en de microcirculatie in je huid, waardoor zich minder afvalstoffen en vocht ophopen. Daarnaast maakt sporten je spieren sterker en verbrand je ook nog eens vet. Je huid zal er daardoor strakker en gladder uit gaan zien.

Welke oefeningen helpen bij cellulite?

Voor het beste resultaat wissel je cardiotraining af met krachttraining. Kies de cardiovorm die jij het fijnst vindt: dat kan hardlopen zijn, fietsen, steppen of zwemmen, zo lang je maar voor langere tijd intensief beweegt aan een niet te hoge hartslag en dus vet verbrandt.

Daarnaast is krachttraining belangrijk om spiermassa te ontwikkelen. Extra voordeel is dat je daarmee de aanmaak van testosteron stimuleert, waardoor de invloed van oestrogeen minder wordt. En je weet: hoe kleiner de invloed van oestrogeen, hoe minder cellulite!

Kies oefeningen uit die extra aandacht geven aan jouw ‘probleemzone’. Probeer bijvoorbeeld eens squats of lunges waarbij je gewichten zoals dumbbells of een kettlebell in je handen houdt om je je bilspieren aan het werk te zetten. Niet moeilijk, maar héél effectief!